Saturday, October 24, 2009

We Are Broken


I am outside
And I've been waiting for the sun
With my wide eyes
I've seen worlds that don't belong
My mouth is dry with words I cannot verbalize
Tell me why we live like this

Keep me safe inside
Your arms like towers
Tower over me

Cause we are broken
What must we do to restore
Our innocence
And oh, the promise we adored
Give us life again cause we just wanna be whole

Lock the doors
Cause I like to capture this voice
it came to me tonight
So everyone will have a choice
And under red lights
I'll show myself it wasn't forged
We're at war
We live like this

Keep me safe inside
Your arms like towers
Tower over me

Cause we are broken
What must we do to restore
Our innocence
And oh, the promise we adored
Give us life again cause we just wanna be whole

Tower over me
Tower over me

And I'll take the truth at any cost

Cause we are broken
What must we do to restore
Our innocence
And oh, the promise we adored
Give us life again cause we just wanna be whole

Wednesday, October 14, 2009

Itik Pulang Petang


Berudu Bukan Budu








Ranjau Sepanjang Jalan



Perjalanan yang ku lalui ini amat berliku
Penuh onak dan ranjau
Namun, tidak pula pernah ku merungut
Apakan daya Tuhan menjadikan ku semut

Friday, October 9, 2009

GPS & Mobile Phone

Pls Take Note…………………………………

GPS



A couple of weeks ago a friend told me that someone she knew had their car broken into while they were at a football game. Their car was parked on the green which was adjacent to the football stadium and specially allotted to football fans. Things stolen from the car included a garage door remote control, some money and a GPS which had been prominently mounted on the dashboard.

When the victims got home, they found that their house had been ransacked and just about everything worth anything had been stolen.

The thieves had used the GPS to guide them to the house. They then used the garage remote control to open the garage door and gain entry to the house. The thieves knew the owners were at the football game, they knew what time the game was scheduled to finish and so they knew how much time they had to clean out the house. It would appear that they had brought a truck to empty the house of its contents.

Something to consider if you have a GPS - don't put your home address in it. Put a nearby address (like a store or gas station) so you can still find your way home if you need to, but no one else would know where you live if your GPS were stolen.

MOBILE PHONES



I never thought of this.......

This lady has now changed her habit of how she lists her names on her mobile phone after her handbag was stolen. Her handbag, which contained her cell phone, credit card, wallet... Etc...was stolen. 20 minutes later when she called her hubby, from a pay phone telling him what had happened, hubby says 'I received your text asking about our Pin number and I've replied a little while ago.'

When they rushed down to the bank, the bank staff told them all the money was already withdrawn. The thief had actually used the stolen cell phone to text 'hubby' in the contact list and got hold of the pin number. Within 20 minutes he had withdrawn all the money from their bank account.

Moral of the lesson:

Do not disclose the relationship between you and the people in your contact list.

Avoid using names like Home, Honey, Hubby, Sweetheart, Dad, Mom, etc....

And very importantly, when sensitive info is being asked through texts, CONFIRM by calling back.

Also, when you're being text by friends or family to meet them somewhere, be sure to call back to confirm that the message came from them. If you don't reach them, be very careful about going places to meet 'family and friends' who text you.

Kisah Pendayung Sampan

Suatu hari, seorang Professor yang sedang membuat kajian tentang lautan menumpang sebuah sampan.

Pendayung sampan itu seorang tua yang begitu pendiam. Professor memang mencari pendayung sampan yang pendiam agar tidak banyak bertanya ketika dia sedang membuat kajian.


Dengan begitu tekun Professor itu membuat kajian. Diambilnya sedikit air laut dengan tabung uji kemudian

digoyang-goyang; selepas itu dia menulis sesuatu di dalam buku. Berjam-jam lamanya Professor itu membuat

kajian dengan tekun sekali. Pendayung sampan itu mendongak ke langit.Berdasarkan pengalamannya dia

berkata di dalam hati, "Hmm. Hari nak hujan."


"OK, semua sudah siap, mari kita balik ke darat" kata Professor itu. Pendayung sampan itu akur dan mula memusingkan sampannya ke arah pantai. Hanya dalam perjalanan pulang itu barulah Professor itu menegur pendayung sampan.


"Kamu dah lama kerja mendayung sampan?" Tanya Professor itu.

"Hampir semur hidup saya." Jawab pendayung sampan itu dgn ringkas.

"Seumur hidup kamu?" Tanya Professor itu lagi. "Ya".

"Jadi kamu tak tahu perkara-perkara lain selain dari mendayung sampan?" Tanya Professor itu. Pendayung sampan itu hanya menggelengkan kepalanya. Masih tidak berpuas hati, Professor itu

bertanya lagi, "Kamu tahu geografi?" Pendayung sampan itu menggelengkan kepala.

"Kalau macam ni, kamu dah kehilangan 25 peratus dari usia kamu."

Kata Professor itu lagi, "Kamu tahu biologi?"

Pendayung sampan itu menggelengkan kepala. "Kasihan. Kamu dah kehilangan 50 peratus usia kamu. Kamu tahu fizik?" Professor itu

masih lagi bertanya.

Seperti tadi, pendayung sampan itu hanya menggelengkan kepala.

"Kalau begini, kasihan, kamu sudah kehilangan 75 peratus dari usia kamu.Malang sungguh nasib kamu, semuanya tak tahu.Seluruh usia kamu dihabiskan sebagai pednayung sampan." Kata Professor itu dengan nada mengejek dan angkuh. Pendayung sampan itu hanya berdiam diri.


Selang beberapa minit kemudian, tiba-tiba hujan turun. Tiba-tiba saja datang ombak besar. Sampan itu

dilambung ombak besar dan terbalik.Professor dan pendayung sampan terpelanting. Sempat pula

pendayung sampan itu bertanya, "Kamu tahu berenang?"

Professor itu menggelengkan kepala.

"Kalau macam ini, kamu dah kehilangan 100 peratus nyawa kamu." Kata pendayung sampan itu sambil berenang menuju ke pantai.



Morale of the Story:

Dalam hidup ini IQ yang tinggi belum tentu boleh menjamin kehidupan.

Tak guna kita pandai dan tahu banyak perkara jika tak tahu perkara-perkara penting dalam hidup. Adakalanya orang yang kita sangka bodoh itu rupanya lebih berjaya dari kita. Dia mungkin bodoh dalam bidang yang tidak ada kena mengena dengan kerjayanya, tetapi "MASTER" dalam bidang yang diceburi.


Hidup ini singkat. Jadi, tanyalah pada diri sendiri,untuk apakah ilmu yg dikumpulkan jika bukan utk digunakan dan boleh digunakan?


Friday, September 25, 2009

Pak ABU jadi bisnesman la pulak..haish...


Salam...

Anda semua mesti tahu jenama barangan sukan popular ini tidak kiralah sama ada yang original mahupun yang cetak rompak. Pak ABU percaya, pembaca-pembaca sekalian mesti memiliki barangan yang berjenama Adidas ini setidak-tidaknya sehelai baju (walaupun tak original). Dan Pak ABU juga percaya, ada juga segelintir pembaca yang "gila" atau "frenzy" dengan jenama ini kan? Pelbagai faktor yang menyebabkan mereka paranoid dengan produk ini. Mungkin golongan-golongan yang dikatakan sebagai "gila" Adidas ini beranggapan bahawa produk keluaran Adidas (original punya k) ini selesa dipakai, up-to-date, dan easy to wear. Ada juga peminat setia Adidas yang memang suka menjadikan produk Adidas sebagai barang koleksi peribadi. Pendek kata, macam-macamlah sebab-musababnya.

****************
****************
****************

Tujuan Pak ABU berceloteh kat atas ni tak lain tak bukan nak promote la sikit pakaian Adidas yang rakan Pak ABU minta jualkan. Kat bawah ni Pak ABU bagi la details sikit pasal pakaian Adidas tu (gambar Pak ABU upload kemudian k.. tak cukup masa nak capture sebab bergegas nak ke JB pulak lepas ni).

ITEM
* T-SHIRT ROUND NECK/COLLAR (KAIN JERSI/COTTON) - RM40.00 - RM80.00
* SELUAR PENDEK (TERMASUK BEACH SHORT) - RM50.00-RM60.00
* TRACK SUIT - RM60.00
* BEG (GALAS, BACKPACK ETC...) - RM60.00-RM90.00
* KASUT (JOGGING, RUNNING, JALAN2 ETC...) - RM160.00-RM2++.00
* SANDAL - RM80.00++

*Notakaki:- Tertakluk kepada sebarang pindaan harga dan stok barangan.

Kesemua item Ini adalah ori. Ada sesetengah barangan yang memang berharga sehingga ratusan ringgit. Namun anda semua boleh mendapatkannya dengan harga puluhan ringgit sahaja.

Ni contoh kasut Adidas yang Pak ABU guna untuk main squash setiap petang. Pak ABU beli dengan harga RM150.00 je (harga pasaran kat UK = £64.99. So, pandai2 la convert sendiri ke duit Malaysia). Tapi Pak ABU hairan sebabnya dah merata outlet Adidas Pak ABU masuk tapi tak jumpa gak kasut ni. Apakah kasut ni tak sampai kat Malaysia lagi? (tak tahu la pulak dah ada ke belum sekarang ni). Oleh itu Pak ABU nak perkenalkan la kat anda semua

"Adidas Court Stabil Squash Shoes- White/Black"





BERMINAT???
SILALAH HUBUNGI PAK ABU MELALUI RUANGAN CACI MAKI YANG TELAH PAK ABU SEDIAKAN K...

Thursday, September 17, 2009

Selamat Hari Raya


MAAF ZAHIR DAN BATIN KEPADA SESIAPA YANG MENGENALI DIRI PAK ABU.
JUGA PAK ABU DOAKAN ANDA SEMUA SELAMAT SAMPAI KE DESTINASI YANG DITUJU.
BERTEMU KEMBALI SELEPAS HARI RAYA...


Monday, September 14, 2009

Rhytms of The Rainforest Sarawak


Ros Kalas
by Tuku Kame

Ala ros kalas…Ros kalas di taman raja
Dipetik oleh…Dipetik oleh permaisuri…
Tidak terbalas…Tidak terbalas budi semua..
Melangkah jauh..Melangkah jauh sampai ke mari..

Ala gading galoh…Gading galoh meniti batang..
Ala palih palih..Palih palih turun berkuda…
Sungguh pun jauh...Sungguh pun jauh kami datang
Menuntut janji..Menuntut janji dari semula…

Kain yang lama…Kain yang lama berpunca baldu..
Sayang selasih…Sayang selasih diberi gula…
Main yang lama…Main yang lama dimula baru
Terlebih kasih..Terlebih kasih dari semula…

Beting sebangi…Beting sebangi pasirnya lumat…
Pasir mengalir…Pasir mengalir sampai ke muara…
Bagaikan nabi…Bagaikan nabi kasihkan umat…
Begitu kami…Begitu kami kasihkan anak…

* p/s : - tak tau la betul ke tak lirik ni. kalau silap, pandai-pandai la baiki ek..
- cuma Pak ABU nak pembaca-pembaca sekalian renungkan kembali bait-bait lirik ni..ada unsur nasihat yang sangat berguna kepada kita sebenarnya..

F.R.I.E.N.D.S.T.E.R semakin membosankan!


Masuk tahun ni, sudah 3 tahun Pak ABU menggunakan perkhidmatan website www.friendster.com. Sehingga kini, akaun Pak ABU masih lagi aktif. Cumanya, Pak ABU jarang membukanya. Hal ini tak lain tak bukan adalah disebabkan laman web ini semakin tidak lagi mendapat tempat di hati Pak ABU.

Apakah sebenarnya yang berlaku?

Berdasarkan pemerhatian Pak ABU, antara punca terbesar laman web maya ini tidak lagi digunakan adalah disebabkan oleh persaingan dari rangkaian laman web yang lebih terkini seperti laman mukabuku atau dalam Bahasa Inggerisnya adalah Facebook. Kehadiran mukabuku yang mempunyai pelbagai aplikasi termasuk game-game yang menarik mampu membuatkan penggunanya terhibur.

Selain itu juga, friendster itu sendiri tidak membawa sebarang perubahan malah lebih malang lagi kebanyakan aplikasinya mengambil masa yang begitu lama untuk loading walaupun dengan menggunakan capaian internet yang terlampau laju.

Jadi kesimpulannya, Pak ABU berasa amat kecewa dengan Friendster. Kepada kenalan yang berada di dalam rangkaian tersebut, anda semua tidak perlu berasa gusar dan malu jika masih menggunakan rangkaian tersebut. Pak ABU tidak akan delete akaun Pak ABU. Cuma Pak ABU jarang membukanya sahaja. Harap maklum.

Thursday, September 3, 2009

Istimewa Saat Ramadhan

Setiap orang yang mengaku beriman dengan kebesaran Allah pasti akan bergembira apabila tiba bulan Ramadhan Al Mubarak di setiap tahun (Anda bagaimana?). Asbabnya Ramadhan satu-satunya bulan yang penuh dengan rahmat dan keberkatan yang tidak terdapat di dalam bulan-bulan yang lain, oleh sebab itu Rasulullah s.a.w. menjelaskan Ramadhan adalah penghulu kepada sebelas bulan yang lain. Hanya orang yang kenal kelebihan Ramadhan sahaja yang akan bersedia bila menjelangnya bulan yang mulia ini.

Betapa besarnya fadilat bulan Ramadhan ini dapat kita fahami dari hadis Rasulullah s.a.w. yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Muslim yang bererti:

Apabila masuk bulan Ramadhan maka dibuka pintu-pintu syurga dan ditutup pintu-pintu neraka serta diikat semua iblis dan syaitan. Oleh kerana itu apabila seorang melangkah masuk ke bulan Ramadhan bererti mereka memasuki gerbang pertapaan yang penuh dengan ujian dan latihan. Kerana itu sudah sewajarnyalah kita membuat persiapan yang perlu dari segi rohani dan jasmani iaitu.

1. Mengulangi kembali pelajaran-pelajaran yang berkaitan dengan puasa agar kita memasuki dan menjalani amalan puasa ini dengan pengetahuan dan yang dibaharui dengan pedoman-pedoman yang baik serta pengalaman-pengalaman yang baru dan sempurna. Pelajaran-pelajaran itu hendaklah yang berhubung dengan rukun, syarat sah, syarat membatalkan puasa, perkara-perkara sunat, makruh, abad berpuasa dan hikmat yang terkandung serta perlaksanaan ibadat puasa yang merupakan ibadat yang istimewa ini.

2. Membuat persiapan dari segi Rohani rasa hati dan ketenangan jiwa dalam menghadapi bulan puasa sebagaimana yang dilakukan oleh Rasulullah s.a.w. dan para sahabat baginda.

3. Memperbanyakkan doa moga-moga Allah memberikan kesihatan, tenaga, kelapangan dan kesempatan mengerjakan puasa dan mudah-mudahan Allah memberikan taufik dan hidayahNya supaya kita dapat menunaikan puasa dengan hati yang jujur, tulus ikhlas dijauhi dari riak, ujub dan dari segala rupa penyakit yang menghilangkan pahala puasa.

4. Menguatkan semangat dan hemat untuk melaksanakan latihan yang akan kita jalani sepanjang bulan ini dengan sempurna agar kita memperolehi kesan yang dimaksudkan iaitu peningkatan ketaqwaan kita kepada Allah s.w.t. Bulan puasa itu merupakan bulan latihan berjihad memerangi hawa nafsu yang loba dan tamak.

Bulan puasa adalah bulan bercucuk tanam untuk akhirat, bulan menghasilkan bekalan untuk hari kemudian, bulan membersihkan dan menyuci diri dari berbagai dosa dan noda serta menghiasi diri dengan budi yang tinggi dan pekerti yang luhur. Maka oleh itu hendaklah kita menyediakan diri kita dalam melaksanakan hak puasa dengan perkataan-perkataan dan perbuatan-perbuatan yang baik dengan sepenuh hati, jujur dan ikhlas semata-mata kerana Allah. Kita hendaklah berusaha menyediakan diri untuk menjaga benih-benih amal yang kita tanam di bulan Ramadhan itu kerana seorang yang menanam benih jika tidak membaja, menyiram serta memelihara pasti tidak akan mengeluarkan hasil yang baik apabila datang masa menuai tegasnya semasa berhadapan dengan Allah s.w.t.

Kita hendaklah mengelakkan daripada kebiasan-kebiasan yang memberatkan dan merugikan diri kita seperti berbelanja berlebihan, boros, suka berhibur, membuang masa dan bersembang yang tidak mendatangkan faedah kerana perkara-perkara tersebut adalah bertentangan dengan hikmat berpuasa. Sebaliknya hendaklah kita menyambut bulan puasa dengna cita-cita dan azam yang tinggi membanyakkan ibadah samada siang atau malam hari dengan kemahuan hendak melatih diri serta mensucikan jiwa. Kita hendaklah mengucapkan tahniah di atas kedatangan bulan Ramadhan itu kerana ianya merupakan hak muslim ke atas muslim.

Rasulullah S.A.W. pernah bersabda yang bermaksud:
Daripada hak seorang muslim kepada muslim yang lain ialah apabila mereka menerima kebaikan hendaklah kita mengucapkan tahniah.

Rasulullah s.a.w. sentiasa menggembirakan para sahabat di atas kedatangan bulan Ramadhan, bulan yang membawa rahmat serta keberkatan.

Friday, August 28, 2009

MERDEKA!


SELAMAT
MENYAMBUT
HARI
MERDEKA

~~~~~~~~~~~~~~~~~

KEPADA SESIAPA YANG PULANG KE KAMPUNG,
BERHATI-HATILAH DI JALAN RAYA

*NASIHAT INI DITUJUKAN JUGA KEPADA DIRI PAK ABU SENDIRI KERANA BELIAU PUN AKAN PULANG KE KAMPUNG UNTUK BEBERAPA HARI SETELAH SEKIAN LAMA BERTAPA DI KOLEJ KESAYANGANNYA ITU.

*KEPADA ZUWAIRI, PAK ABU AKAN TUNTUT JANJI UNTUK BELANJA BUKA PUASA BERSAMA SELEPAS BALIK DARI KAMPUNG (SIAP LER KO..AKU POW KO CUKUP).

Tuesday, August 25, 2009

Kau Pergi Jua (Medley Lagu "Pergi" untuk Seniman dan Seniwati Kita)

Lagu : Kau Pergi (OST Talentime - Allahyarhamah Yasmin Ahmad dalam Kenangan)
Nyanyian : Aizat




Sayu terpisah..
hikayat indah kini hanya tinggal sejarah
berhembus angin rindu..
begitu nyamannya terhidu wangian kasihmu

hujan lebat mencurah kini
bagaikan tiada henti
kaulah laguku kau irama terindah
tak lagi kudengari...

kau pergi..
pergi..

sepi tanpa kata
terdiam dan kaku tak daya kau kulupa
apa pun kata mereka
biarkan kenangan berbunga
di ranting usia...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Lagu : Pergi Tak Kembali
Nyanyian : Rabbani (Allahyarham Ustaz Asri dalam Kenangan)




Setiap insan pastikan merasa
Saat perpisahan terakhir
Dunia yang fana akan ditinggalkan
Hanya amalan yang akan dibawa

Terdengar sayup surah dibaca
Sayu alunan suara
Cemas di dada lemah tak bermaya
Terbuka hijap di depan mata

Selamat tinggal pada semua
Berpisah kita selamanya
Kita tak sama nasib di sana
Baiklah atau sebaliknya

Amalan dan taqwa jadi bekalan
Sejahtera, bahagia pulang...kesana

Sekujur badan berselimut putih
Rebah bersemadi sendiri
Mengharap kasih anak dan isteri
Apa mungkin pahala dikirim

Terbaring sempit seluas pusara
Soal bicara terus bermula
Sesal dan insaf tak berguna lagi
Hancurlah jasad dimamah bumi

Berpisah sudah segalanya
Yang tinggal hanyalah kenangan
Diiringi doa dan air mata
Yang pergi takkan kembali lagi

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Lagu : Salam Terakhir
Nyanyian : Allahyarham Sudirman Hj. Arshad (dalam Kenangan)



Sampaikan salam buat semua
Salam terakhir salam teristimewa
Kepada kau yang tersayang
Pada teman yang ku kenang
Pemergian ku ini tak dirancang

Usah bertanya mengapa aku
Mengucap salam terakhir kepada mu
Kerna waktu berputaran
Bimbang tak berkesempatan
Melahirkan kerinduan terhadapmu

Demi sebuah kenyataan
Yang amat menyakitkan
Aku yang tidak berdaya
Hanya berserah padaNya

Salam akhir...
Salam yang teristimewa
KepadaNya ku memohon keampunan
MelaluiNya ku beri kemaafan
Kepadamu...

Demi sebuah kenyataan
Yang amat menyakitkan
Aku yang tidak berdaya
Hanya berserah padaNya

Salam akhir
Salam yang teristimewa
KepadaNya ku memohon keampunan
MelaluiNya ku beri kemaafan
Kepadamu...

Andainya aku punya waktu
Masih ku ingin mengulangi semula
Saat indah bersama mu
Sayang tak berkesempatan
Abadikan saja salam ku di ingatan

Salam ku yang terakhir...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Di bulan Ramadhan ini,
Marilah sama-sama kita sedekahkan al-Fatihah kepada mereka...

AL-FATIHAH

Saturday, August 22, 2009

Mantera Beradu



Masih belum sempurna..

Gerakkan Hati... Hati gerakkan...
Pandanglah aku.. aku lah dia..

kulitku tebal.. ku kebal.. ingatku kebal..
hanya berbual makan angin kembung perut mual...
resah dan tidak senang.. hidup tak pernah lenang..
ku schizo paranoia takut pecah tembelang

pecah tembelang... peta dah hilang...
bangau dah pulang... suara sumbang..

lidahku kaku tak selicin kuku
teman baikku buku
bini ku pena.. tak pernah lena
aku suka mengintai pantang ditenung
berakhir pertelingkahan dalaman
pasti belum

ikut gerak hati.. pena melayang
dilihat dua layang pandang
tak lah sekarang
takat meradang
tanya.. abang gedang, apa barang?
badan macam badang
main macam belakang parang

kuhunuskan keris musuh ada pistol
tradisi kekalkan adaptasi harus betul
tujuh baris keramat tujuh garis penamat
baik berpada biar jahat asal selamat

ramai saudaraku yang baik telah dipijak

awan mendung yang berarak
bawa tangis bawa resah
rebah rindu yang terkumpul
semua birat dan kalimah
semua janji yang terikat
lebur disisimu

yo ijazah terbaik datangnya dari jalanan
dari pengalaman bercakap dan bersalaman
konflik motivasi cuba medatasi
positif dan benci jadi inspirasi pagi

peduli itu interpretasi basi pekakkan sebelah
halang biar keduanya muka cantik
soalan bodoh yang ditanya jadi melodinya
lebih hina dari zina

lu bikin dosa ku bikin prosa
testosterone testarosa
citacita sosa kl kl kosa nostra
jalan berliku ku harung roller coaster
gah sentosa tiada penyesalan
luas pandangan jauh dah berjalan
tak sempurna masih ada kejanggalan
gagal merancang, merancang kegagalan

awan mendung yang berarak
bawa tangis bawa resah
rebah rindu yang terkumpul
semua birat dan kalimah
semua janji yang terikat
lebur disisimu


kucing bawa tidur rimau bawa igau
masuk tempat orang bawa otak bukan pisau

naik bukit angkuh cakap ayah jangan risau
turun bukit pucat dengar tiga miaww
kucing bawa tidur rimau bawa igau
masuk tempat orang bawa otak bukan pisau

tolak pintu gua tiga kerat tenaga
kosong tak dijaga sampai datang tiga naga
ingat nak berlaga tapi tak kan boleh menang
menang dengan otak tak mesti dengan pedang

sebelum jadi bangkai ikan koi renang renang
pura pura salah jawapan untuk naik berang
panggil lima kawan atau biar pergi laju
risaukan pekara remeh kita tak akan maju
muka sama hijau hati siapa tahu
merah dah menyala pasti mati siapa mahu
gagap tiga kali bercakap benar saja
bulan terang ramai yang keluar buat kerja

panjat pokok buluh cari tukun air terjun
naik sampai nampak dah terpegun turun
tiga ular ikut lompat atau paut
kalau lari mati jika jerut maut

awan mendung yang berarak
bawa tangis bawa resah
rebah rindu yang terkumpul
semua birat dan kalimah
semua janji yang terikat
lebur disisimu


puisi hati mu... hati mu puisi
palu hati ku palu hatiku

kulit tak besalin walau saling ganti baju
pandang sini pandang sini
ku berbahasa baku kata kata nahu
himpun jadi satu
mantera beradu dengan irama dan lagu

akhirnya sempurna....

*fikir-fikirkanlah (terutama perkataan-perkataan dan ayat-ayat yang diwarnakan)

Friday, August 21, 2009

HARAPAN RAMADHAN (Man Bai & Raihan)

Ku mengharapkan Ramadhan kali ini penuh makna
Agar dapat kulalui dengan sempurna

Selangkah demi selangkah
Setahun sudah pun berlalu


Masa yang pantas berlalu hingga tak terasa ku
berada di bulan Ramadhan...semula


Ku mengharapkan Ramadhan kali ini penuh makna
Agar dapat kulalui dengan sempurna


Puasa satu amalan
Sebagaimana yang diperintahNya
Moga dapat ku lenturkan
Nafsu yang selalu membelenggu diri tiada henti-henti


Ku mengharapkan Ramadhan kali ini penuh makna
Agar dapat kulalui dengan sempurna
Ku mengharapkan Ramadhan kali ini penuh makna...


Tak ingin kubiarkan Ramadhan berlalu saja
Tuhan pimpinlah daku yang lemah mengharungi segalanya dengan sabar


Ku mengharapkan Ramadhan kali ini penuh makna
Agar dapat kulalui dengan sempurna

Ku mengharapkan Ramadhan kali ini penuh makna
Agar dapat kulalui dengan sempurna

Ku memohon pada Tuhan diberikan kekuatan
Ku merayu pada Tuhan diterima amalan

Selangkah demi selangkah…
dengan Rahmat Mu oh Tuhanku..
ku tempuh jua

Lagu : Man Bai/Farihin
Lirik : Man Bai/Farihin
Album : Maafkan - Raihan 1999

Coretan Di Istiadat Konvokesyen UM : Antara Suka dan Duka (Episode 1)



TATKALA NAMA DISEBUT,
HATI MENJADI GUNDAH,
PERASAAN SEDIH BERCAMPUR GEMBIRA...



SAAT BERTENTANGAN MATA,
INGIN SAJA AKU MENANGIS,
NAMUN, TANGAN KUHULURKAN JUA,
KAKU SELURUH JIWA RAGAKU.


PABILA KAKI MELANGKAH PERGI,
KERIANGAN MUNCUL KEMBALI,
TIADA LAGI GEMURUH DIHATI,
HANYA TINGGAL KENANGAN DISANUBARI.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

SEBERADANYA DI LUAR,
HANYA SATU YANG DINANTI,
APAKAH MUNCUL JALUR SINAR,
DI SEBALIK CELAHAN DAUN JATI?




TERNYATA BENAR KATA PEPATAH,
PENANTIAN ITU SUATU PENYEKSAAN,
SINAR TIDAK KUTEMUI,
KEGELAPAN YANG MENYELUBUNGI.

NAMUN, MASIH KUINGAT DI DALAM HATI,
PRINSIP HIDUP TERSEMAT SEHINGGA MATI,
HIDUP INI PERLU DITERUSI,
WALAU BADAI MEMBINASAKAN DIRI.

TATKALA KAKI MELANGKAH LAYU,
ADA JUGA SERPIHAN SINAR MEMANCAR DI KALBU,
WALAU GUNDAH BERMAIN DI MINDA,
TERUKIR JUGA SECANGKIR SENYUMAN BERCAHAYA.



* Dikesempatan ini dan diharapkan masih tidak terlewat lagi untuk Pak ABU mengucapkan jutaan terima kasih kepada semua rakan Pak ABU yang sudi hadir dan memberikan hadiah semasa konvokesyen tersebut. Kepada rakan-rakan mahupun junior-junior Pak ABU yang tidak sempat berjumpa, maafkan Pak ABU kerna hati yang terusik ini tidak lagi mampu Pak ABU tahan tatkala itu. Kepada Wanie adikku, terima kasih untuk hadiah teddy tu. Kepada FAD, TQA, FUAD...terima kasih kerana korang membawa sejuta sinar tersebut. Kepada Zuwairi dan Mat Jang...aku memohon ampun dan maaf sebab buat korang kejar aku sehingga ke kawasan parkir motor di Bangunan Peperiksaan...aku tak sangka korang berdua sanggup kejar aku..aku hargai sangat. Dan tidak dilupakan juga kepada Borhan aka Bob yang tak pasal2 kena maki dengan aku. kalu aku tau ko dtg untuk aku.... SORRY Bob..ampunkan aku..aku tau aku bersalah...huhu~

Wednesday, August 19, 2009

Berakhirnya sebuah pengorbanan

NOKTAH

Tuesday, August 18, 2009

Cara Bersangka Baik Sesama Insan

Perasaan hasad, dengki, ujub dan riyak adalah perasaan kotor yang ada di dalam hati manusia kecuali Rasulullah S.A.W. yang telah dicuci hatinya semasa peristiwa Israk dan Mikraj.

Berikut adalah tips dari Syeikh Abdulkadir Al Jailani untuk sentiasa bersangka baik sesama insan.

Jika engkau bertemu dengan seseorang, maka yakinilah bahawa dia lebih baik darimu.
Ucapkan dalam hatimu :
"Mungkin kedudukannya di sisi Allah jauh lebih baik dan lebih tinggi dariku".

Jika bertemu anak kecil, maka ucapkanlah (dalam hatimu) :
"Anak ini belum bermaksiat kepada Allah, sedangkan diriku telah banyak bermaksiat kepadaNya. Tentu anak ini jauh lebih baik dariku"..

Jika bertemu orang tua, maka ucapkanlah (dalam hatimu):
"Dia telah beribadah kepada Allah jauh lebih lama dariku, tentu dia lebih baik dariku.."

Jika bertemu dengan seorang yang berilmu, maka ucapkanlah (dalam hatimu):
"Orang ini memperoleh kurnia yang tidak akan kuperolehi, mencapai kedudukan yang tidak akan pernah kucapai, mengetahui apa yang tidak kuketahui dan dia mengamalkan ilmunya, tentu dia lebih baik dariku."

Jika bertemu dengan seorang yang bodoh, maka katakanlah (dalam hatimu) :
"Orang ini bermaksiat kepada Allah kerana dia bodoh (tidak tahu), sedangkan aku bermaksiat kepadaNya padahal aku mengetahui akibatnya. Dan aku tidak tahu bagaimana akhir umurku dan umurnya kelak. Dia tentu lebih baik dariku."

Jika bertemu dengan orang kafir, maka katakanlah (dalam hatimu) :
"Aku tidak tahu bagaimana keadaannya kelak, mungkin di akhir usianya dia memeluk Islam dan beramal soleh. Dan mungkin boleh jadi di akhir usia diriku kufur dan berbuat buruk..

Tuesday, August 11, 2009

ALASAN


I'm not a perfect person
There's many things I wish I didn't do
But I continue learning
I never meant to do those things to you
And so I have to say before I go
That I just want you to know

I've found a reason for me
To change who I used to be
A reason to start over new
and the reason is you

I'm sorry that I hurt you
It's something I must live with everyday
And all the pain I put you through
I wish that I could take it all away
And be the one who catches all your tears
Thats why i need you to hear

I've found a resaon for me
To change who I used to be
A reason to start over new
and the reason is You [x4]

I'm not a perfect person
I never meant to do those things to you
And so I have to say before I go
That I just want you to know

I've found a reason for me
To change who I used to be
A reason to start over new
and the reason is you

I've found a reason to show
A side of me you didn't know
A reason for all that I do
And the reason is you

*Lagu ni Pak ABU tujukan kepada cinta Pak ABU yang bernama Zaffan bt. Zainuddin

Sunday, August 9, 2009

Hati Yang Terusik



Entry ni xde kene mengena dengan novel ni pon. Tapi Pak ABU suka dengan tajuk novel ni dan Pak ABU dah banyak kali katam. Kalau ikutkan hati Pak ABU, memang Pak ABU nak post entry tentang diri Pak ABU yang tengah emo ni. Tapi hajat tu terpaksa Pak ABU batalkan supaya mana-mana pihak tidak terasa dengan Pak ABU.

Justeru, Pak ABU berhajat untuk bertanya la kepada pembaca blog Pak ABU semua, apakah ciri-ciri seorang ABANG yang baik kerna tatkala ini hati Pak ABU terusik. Macam biasa la.. Pak ABU terus keliru dan keliru jika masalah sebegini hadir dalam fikiran Pak ABU. Maklum saja la.. Pak ABU ni x pernah ada adik dan bila dah ada adik ni Pak ABU perlu belajar cara untuk menyayangi dan membimbing mereka. Harap anda semua dapat membantu. TK.

Sinopsis di website Alaf:

Kisah yang begitu hebat ini mampu mengajak para pembaca menilai hati dan perasaan manusia dalam nilai kejujuran, kasih sayang, cinta dan pengorbanan. Vanessa yang memeluk Islam berkahwin dengan lelaki pilihan semasa mereka masih menuntut di UK walaupun pernikahan mereka ditentang oleh Vincent Lee, bapanya.

Di sebalik pernikahan itu, terselit rasa benci Vincent terhadap Farhan apabila teringatkan anak sulungnya bernama Irene. Namun, Vanessa mendiamkan diri kerana itu adalah pilihannya. Dia masih tetap mencintai Farhan.

Langit tidak selalu cerah, apabila Vanessa dan Farhan dipanggil balik ke Malaysia tanpa sempat menghabiskan pengajian mereka. Tempoh perkahwinan mereka berdua tidak berpanjangan kerana Vanessa dipersiakan haknya oleh Farhan. Akhirnya, Vincent Lee meminta Vanessa berkahwin dengan Raymond.

Mengapakah Vincent amat membenci Farhan apabila terkenangkan Irene? Mudahkah Farhan melafazkan cerai apabila Vincent mahu Vanessa berkahwin dengan Raymond? Mampukah Vanessa menerima arahan bapanya itu? Apakah taktik yang digunakan oleh Vincent agar Vanessa patuh pada arahannya?

Wednesday, August 5, 2009

Siapakah Dia?

Siapakah orang yang sibuk?
Orang yang sibuk adalah orang yang tidak mengambil berat akan waktu solatnya seolah-olah ia mempunyai kerajaan seperti kerajaan Nabi Sulaiman a.s

Siapakah orang yang manis senyumannya?
Orang yang mempunyai senyuman yang manis adalah orang yang ditimpa musibah lalu dia berkata "Inna lillahi wainna illaihi rajiuun." Lalu sambil berkata,"Ya Rabbi Aku redha dengan ketentuanMu ini", sambil mengukir senyuman.

Siapakah orang yang kaya?
Orang yang kaya adalah orang yang bersyukur dengan apa yang ada dan tidak lupa akan kenikmatan dunia yang sementara ini.

Siapakah orang yang miskin?
Orang yang miskin adalah orang tidak puas dengan nikmat yang ada sentiasa menumpuk - numpukkan harta.

Siapakah orang yang rugi?
Orang yang rugi adalah orang yang sudah sampai usia pertengahan namun masih berat untuk melakukan ibadat dan amal-amal kebaikan.

Siapakah orang yang paling cantik?
Orang yang paling cantik adalah orang yang mempunyai akhlak yang baik.

Siapakah orang yang mempunyai rumah yang paling luas?
Orang yang mempunyai rumah yang paling luas adalah orang yang mati membawa amal-amal kebaikan di mana kuburnya akan diperluaskan saujana mata memandang.

Siapakah orang yang mempunyai rumah yang sempit lagi dihimpit?
Orang yang mempunyai rumah yang sempit adalah orang yang mati tidak membawa amal-amal kebaikan lalu kuburnya menghimpitnya.

Siapakah orang yang mempunyai akal?
Orang yang mempunyai akal adalah orang-orang yang menghuni syurga kelak kerana telah menggunakan akal sewaktu di dunia untuk menghindari seksa neraka.

Cuba kita renungkan seketika yang mana satukah kita?

Friday, July 31, 2009

Tak tau nak bagi tajuk apa


Pak ABU jus nak gtau...






BESOK DAH 1 OGOS 2009
HARI SABTU

Wednesday, July 29, 2009

PENGUMUMAN PENTING!!!

Pak ABU ada blog baru.
Silalah klik pada link di bawah ini :-

http://apresiasimuzik.blogspot.com/


Tuesday, July 28, 2009

Maklumat untuk Pengguna (True Information)


MAKLUMAT INI ADALAH BENAR


1. Jika anda makan satay, jangan pula lupa timunnya, sebabnya memakan satay
bersama karbon yang terhasil selepas pembakaran akan mendatangkan kesan karsinogen! Apa bendanya karsinogen tu? (Ianya ialah suatu keadaan yang menyebabkan barah). Timun pula adalah anti-karsinogen.








2. Jangan makan udang selepas mengambil pil vitamin C! Yang mana anda akan mati keracunan Arsenik dalam beberapa jam sahaja.

3. Cuba yang ni bagi penggemar makanan ni "Bah Kut Teh" (babi). Banyak orang Cina suka makan yang ni, lihatlah sebelum terlambat. Cuba tuangkan Coke (minuman bersoda) atas kepingan daging babi tu dan tunggu sekejap, anda boleh tengok ulat berenyut-renyut keluar dari sana. Fakta diperolehi dari 'Health Corporation of Singapore'.







4. Barah akibat penggunaan bahan dalam shampoo. Balik rumah dan pergi periksa. Tukarlah ke jenama lain sebelum terlambat, jika kandungan dalam shampoo anda mengandungi Sodium Laureth Sulfate atau ringkasnya SLS. Bahan ini akan menyebabkan barah dalam jangka masa yang panjang dan ini bukannya jenaka. Shampoo yang disahkan mengandungi bahan ini ialah; VO5, Palmolive, Paul Mitchell, L'Oreal, Hemp Shampoo terbaru keluaran body shop, Nature Force dan lain-lain lagi. Shampoo Clairol's Herbal Essence adalah satu-satunya yang mengandungi Sodium Laureth Sulfate secara tunggal. Meskipun pertanyaan telahpun dibuat terhadap syarikat ini dan jawapan dari mereka ialah, "Ya memang kami dah tahu masalah ini tetapi kami tidak boleh melakukan apa-apa kerana kami memerlukan bahan yang boleh mengeluarkan busa yang banyak". Dalam pada itu, Pasta Colgate & Dee Dee (untuk kanak-kanak) turut mengandungi bahan yang sama untuk penghasilan busa.

5. Kepada penggemar makanan jenis mee segera (tak kiralah maggi, koayteow dsb), Pastikan berhenti makan dulu sekurang-kurangnya 3hari selepas mengambil mee segera sebelum mengambil paket yang seterusnya. Maklumat yang dikongsi bersama dengan seorang doktor. Keluarga saya telah menghentikan pengambilan makanan ini setelah mendapat tahu berkenaan salutan wax ke atas makanan ini. Inilah yang menyebabkan mee segera tidak melekat antara satu sama lain apabila dimasak. Telah dinyatakan terdahulu melalui SEORANG AKTOR dari SBC (sekarang ni dikenali sebagai TCS). Beberapa tahun lalu, yang mana kariernya membuatkan beliau sangat sibuk untuk memasak, jalan mudah mengambil mee segera setiap hari. Kemudiannya beliau disahkan menghidap barah. Barahnya disebabkan wax dalam mee segera. Doktor juga memberitahu yang badan manusia memerlukan 2 hari untuk membersihkan wax dari system badan. Seorang lagi mangsa yang serupa ialah Pramugara dari SIA yang mana setelah berpindah dari rumah ibunya ke rumahnya sendiri, Dia tidak memasak tetapi kerap makan mee segera. Dia didapati menghidap barah dan mati selepas itu. Sekarang ini tindakan memakan mee segera bolehlah diistilahkan sebagai 'makan untuk mendapat barah'. Kalau istilah James Bond, 'Licence to kill!'.

6. Bawang Goreng segera,
Seorang kawan melawat ke sebuah perusahaan kecil membuat bawang goreng, dan melihat terdapat banyak straw minuman. Yang bewarna dan tidak bewarna diasingkan. Apa yang mengejutkan ialah straw yang tidak bewarna dicampur bersama gorengan bawang yang bertujuan apabila plastik straw tersebut dipanaskan, ianya melebur lantas menyaluti bawang tersebut. Sebab itulah kalau bawang goreng segera yang dibeli terdedah kepada udara tak akan lembik tapi kalau kita buat sendiri lembik dalam masa yang singkat sahaja. Sebarkanlah maklumat ini kepada orang-orang yang anda sayangi dan pengguna yang masih belum disedarkan lagi.