Monday, March 30, 2009

JOM MAIN PERMAINAN RAKYAT

haaa....hari ni ak nk bagi korang2 sume ilmu sikit pasal permainan rakyat yg ada kat malaysia..korg ingat lg x zaman kite kecik2 dulu?best kan zaman tuh...cume ak je kurang dpt main sume tu atas sbb2 yg x dpt ak elakkn..huhu..hari ni ak nk gtau korang2 sume pasal permainan ACI SOROK (actually aku pon x tau dari mana dapat nama permainan nih)

ACI SOROK


Dibeberapa tempat permainan ini dinamakan juga sebagai main sorok-sorok. Kanak-kanak lelaki dan perempuan amat mengemari permainan ini, ia amat mudah dan jumlah pemain yang tidak terhad. Lebih ramai yang bermain lebih mendatangkan keseronokan dan bertambah meriah lagi bagi mereka.


Jenis permainan luar rumah dan memerlukan kawasan yang luas, persekitaran rumah akan dijadikan gelanggang. Sebatang pokok atau tiang akan dijadikan ibu atau rumah iaitu induk untuk pemain yang akan mencari rakan mereka yang menyorok.


Undian


Sebelum permainan dijalankan, kesemua pemain akan mencari seorang yang dinamakan pencari. Undian secara lai lai li tam plong dijalankan kepada semua pemain.


Cara Bermain dan Peraturan


Setelah pencari ditentukan, ia hendaklah berdiri dengan menutup matanya di rumah induk. Kiraan akan dibuat 1 hingga 100 atau kurang bilangannya secara kuat. Setelah selesai kiraan dibuat, pencari akan mula mencari rakan pemain lain yang menyorok disekitar kawasan yang telah ditetapkan. Jika terdapat pemain yang menyorok diluar kawasan yang telah ditetapkan ia dikira jadi dan akan mengambil peranan sebagi pencari pula.


Sekiranya pencari telah menjumpai salah seorang dari mereka, hendaklah disebut dengan kuat namanya dan dituruti dengan sebutan ibu. Dalam masa yang sama pencari hendaklah berlari ke rumah induk serta mencuit induk, dengan tujuan mematikan pemain yang ditemui agar pemain itu tidak boleh mencuit induk pula. Pencarian ini akan dilakukan berterusan hingga kesemua pemain yang menyorok ditemui.


Setelah selesai kesemua pemain yang menyorok ditemui dan tiada seorang pun yang dapat membantu membatalkan cuitan pencari ke rumah induk, maka pemain yang mula-mula ditemui itu akan jadi pencari pula.


Seandainya pemain yang ditemui itu sempat mencuit terlebih dahulu dari pencari ke rumah induk, maka pencari ini akan jadi semula sebagai pencari dan permainan dimulakan semula. Hal yang sedemikian juga boleh terjadi sekiranya salah seorang dari pemain mencuit rumah induk dengan menjeritkan perkataan ibu, maka permainan akan dimulakan semula dan pencari akan tetap memegang peranannya.



*kalau yg mana x pernah main tu...try la main..biarpun kita2 nih sume dh dikategorikan sbg x layak..tp layan jek...supaya tak lapuk ditelan zaman...

*selamat mencuba....


2 comments:

xmamatx said...

takut disorok dek "hantu dada" (hantu tetek)

A.B.U said...

wahlawei...
eeeeee
lucah..
haish...ahaks
antu tu ada tetek ek?
kitorg panggil antu kom kom
wakakakaa...
klaka teringat zaman kecik2 dooloo2