Friday, July 31, 2009

Tak tau nak bagi tajuk apa


Pak ABU jus nak gtau...






BESOK DAH 1 OGOS 2009
HARI SABTU

Wednesday, July 29, 2009

PENGUMUMAN PENTING!!!

Pak ABU ada blog baru.
Silalah klik pada link di bawah ini :-

http://apresiasimuzik.blogspot.com/


Tuesday, July 28, 2009

Maklumat untuk Pengguna (True Information)


MAKLUMAT INI ADALAH BENAR


1. Jika anda makan satay, jangan pula lupa timunnya, sebabnya memakan satay
bersama karbon yang terhasil selepas pembakaran akan mendatangkan kesan karsinogen! Apa bendanya karsinogen tu? (Ianya ialah suatu keadaan yang menyebabkan barah). Timun pula adalah anti-karsinogen.








2. Jangan makan udang selepas mengambil pil vitamin C! Yang mana anda akan mati keracunan Arsenik dalam beberapa jam sahaja.

3. Cuba yang ni bagi penggemar makanan ni "Bah Kut Teh" (babi). Banyak orang Cina suka makan yang ni, lihatlah sebelum terlambat. Cuba tuangkan Coke (minuman bersoda) atas kepingan daging babi tu dan tunggu sekejap, anda boleh tengok ulat berenyut-renyut keluar dari sana. Fakta diperolehi dari 'Health Corporation of Singapore'.







4. Barah akibat penggunaan bahan dalam shampoo. Balik rumah dan pergi periksa. Tukarlah ke jenama lain sebelum terlambat, jika kandungan dalam shampoo anda mengandungi Sodium Laureth Sulfate atau ringkasnya SLS. Bahan ini akan menyebabkan barah dalam jangka masa yang panjang dan ini bukannya jenaka. Shampoo yang disahkan mengandungi bahan ini ialah; VO5, Palmolive, Paul Mitchell, L'Oreal, Hemp Shampoo terbaru keluaran body shop, Nature Force dan lain-lain lagi. Shampoo Clairol's Herbal Essence adalah satu-satunya yang mengandungi Sodium Laureth Sulfate secara tunggal. Meskipun pertanyaan telahpun dibuat terhadap syarikat ini dan jawapan dari mereka ialah, "Ya memang kami dah tahu masalah ini tetapi kami tidak boleh melakukan apa-apa kerana kami memerlukan bahan yang boleh mengeluarkan busa yang banyak". Dalam pada itu, Pasta Colgate & Dee Dee (untuk kanak-kanak) turut mengandungi bahan yang sama untuk penghasilan busa.

5. Kepada penggemar makanan jenis mee segera (tak kiralah maggi, koayteow dsb), Pastikan berhenti makan dulu sekurang-kurangnya 3hari selepas mengambil mee segera sebelum mengambil paket yang seterusnya. Maklumat yang dikongsi bersama dengan seorang doktor. Keluarga saya telah menghentikan pengambilan makanan ini setelah mendapat tahu berkenaan salutan wax ke atas makanan ini. Inilah yang menyebabkan mee segera tidak melekat antara satu sama lain apabila dimasak. Telah dinyatakan terdahulu melalui SEORANG AKTOR dari SBC (sekarang ni dikenali sebagai TCS). Beberapa tahun lalu, yang mana kariernya membuatkan beliau sangat sibuk untuk memasak, jalan mudah mengambil mee segera setiap hari. Kemudiannya beliau disahkan menghidap barah. Barahnya disebabkan wax dalam mee segera. Doktor juga memberitahu yang badan manusia memerlukan 2 hari untuk membersihkan wax dari system badan. Seorang lagi mangsa yang serupa ialah Pramugara dari SIA yang mana setelah berpindah dari rumah ibunya ke rumahnya sendiri, Dia tidak memasak tetapi kerap makan mee segera. Dia didapati menghidap barah dan mati selepas itu. Sekarang ini tindakan memakan mee segera bolehlah diistilahkan sebagai 'makan untuk mendapat barah'. Kalau istilah James Bond, 'Licence to kill!'.

6. Bawang Goreng segera,
Seorang kawan melawat ke sebuah perusahaan kecil membuat bawang goreng, dan melihat terdapat banyak straw minuman. Yang bewarna dan tidak bewarna diasingkan. Apa yang mengejutkan ialah straw yang tidak bewarna dicampur bersama gorengan bawang yang bertujuan apabila plastik straw tersebut dipanaskan, ianya melebur lantas menyaluti bawang tersebut. Sebab itulah kalau bawang goreng segera yang dibeli terdedah kepada udara tak akan lembik tapi kalau kita buat sendiri lembik dalam masa yang singkat sahaja. Sebarkanlah maklumat ini kepada orang-orang yang anda sayangi dan pengguna yang masih belum disedarkan lagi.

Rahsia Angka 13

Assalamua'laikum w.b.t...........

Post ni Pak ABU dapat dari e-mail seorang rakan Pak ABU. Dalam email tu, beliau suruh mengforwardkan kepada rakan-rakan sekalian. Tapi..Pak ABU kesuntukan masa. So, Pak ABU ambil inisiatif untuk postkan sahaja di dalam blog. Harap entry kali ini dapat memberi info serba sedikit mengenai agama Islam dan muhasabah diri sendiri termasuk juga kepada Pak ABU.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Inilah dia rahsia as-solat, sebagai peringatan bagi yang dah tahu atau panduan bagi yang baru tahu......

1. Niat Sembahyang : Sebenarnya memeliharakan taubat kita dari dunia dan akhirat.

2. Berdiri Betul : Fadilatnya, ketika mati dapat meluaskan tempat kita di dalam kubur.

3. Takbir-ratul Ihram : Fadilatnya, sebagai pelita yang menerangi kita di dalam kubur.

4. Fatihah : Sebagai pakaian yang indah-indah di dalam kubur.

5. Ruqu' : Sebagai tikar kita di dalam kubur.

6. I'tidal : Akan memberi minuman air dari telaga al-kautsar ketika didalam kubur.

7. Sujud : Memagar kita ketika menyeberangi titian SIRATUL-MUSTAQIM.

8. Duduk antara 2 Sujud : Akan menaung panji-panji nabi kita didalam kubur.

9. Duduk antara 2 Sujud (akhir) : Menjadi kenderaan ketika kita dipadang Mahsyar.

10. Tahhiyat Akhir : Sebagai penjawab bagi soalan yang dikemukakan oleh Munkar & Nankir di dalam kubur.

11. Selawat Nabi : Sebagai pendinding api neraka di dalam kubur.

12. Salam : Memelihara kita di dalam kubur.

13. Tertib : Akan pertemuan kita dengan Allah S. W. T.

"Senarai di atas adalah salah satu sebab mengapa orang Yahudi / Kafir tidak sukakan angka 13 dan juga Hari Jumaat. Itulah sebab mengapa mereka mencipta cerita yang begitu seram sekali iaitu FRIDAY the 13th. Jika ada di kalangan kamu yang perasan!!!”

Wassalam.

Saturday, July 25, 2009

Renungan untuk yang bergelar S.A.H.A.B.A.T.


TO ALL MY FRIEND...............

Friends........
They love you,
but they are not your lover
They care for you,
but they are not from your family
They are ready to share your pain,
but they are not in your blood relation.

They are........FRIENDS!!!!!
True friend.........
Scolds like a DAD..
Cares like a MOM..
Teases like a SISTER..
Irritates like a BROTHER..
And finally loves U more than a LOVER.


Ketika...

1. KETIKA MENCARI CALON ISTERI.
*Janganlah mencari isteri, tapi carilah ibu bagi anak-anak anda.
*Janganlah mencari suami, tapi carilah ayah bagi anak-anak anda.

2. KETIKA MELAMAR.
*Anda bukan sedang meminta kepada orang tua/wali si gadis, tetapi meminta kepada Allah melalui orang tua/wali si gadis.

3. KETIKA AKAD NIKAH.
*Anda berdua bukan menikah di hadapan penghulu,tetapi menikah di hadapan Allah.

4. KETIKA RESEPSI PERNIKAHAN.
*Catat dan hitung semua tamu yang datang untuk mendoa'kan anda, kerana anda harus berfikir untuk mengundang mereka semua dan meminta maaf apabila anda berfikir untuk BERCERAI kerana mensia-siakan doa mereka.

5. KETIKA MALAM PERTAMA.
*Bersyukur dan bersabarlah. Anda adalah sepasang anak manusia dan bukan sepasang malaikat.

6. SELAMA MENEMPUH HIDUP BERKELUARGA.
*Sedarilah bahawa jalan yang akan dilalui tidak melalui jalan bertabur bunga, tapi juga semak belukar yang penuh onak dan duri.

7. KETIKA BIDUK RUMAH TANGGA GOYANG.
*Jangan saling berlepas tangan, tapi sebaliknya semakin erat berpegang tangan.

8. KETIKA BELUM MEMILIKI ANAK.
*Cintailah isteri atau suami anda 100%.

9. KETIKA TELAH MEMILIKI ANAK.
*Jangan bagi cinta anda kepada (suami) isteri dan anak anda,tetapi cintailah isteri atau suami anda 100% dan cintai anak-anak anda masing-masing 100%.

10.KETIKA EKONOMI KELUARGA MERUNDUM.
*Yakinlah bahawa pintu rezeki akan terbuka lebar berbanding lurus dengan tingkat ketaatan suami dan isteri.

11.KETIKA EKONOMI BERKEMBANG.
*Jangan lupa akan jasa pasangan hidup yang setia mendampingi kita semasa menderita.

12.KETIKA ANDA ADALAH SUAMI.
*Boleh bermanja-manja kepada isteri tetapi jangan lupa untuk bangkit secara bertanggung jawab apabila isteri memerlukan pertolongan anda.

13.KETIKA ANDA ADALAH ISTERI.
*Tetaplah berjalan dengan gemalai dan lemah lembut, tetapi selalu berhasil menyelesaikan semua pekerjaan.

14.KETIKA MENDIDIK ANAK.
*Jangan pernah berpikir bahawa orang tua yang baik adalah orang tua yang tidak pernah marah kepada anak,kerana orang tua yang baik adalah orang tua yang jujur kepada anak.

15.KETIKA ANAK BERMASALAH.
*Yakinilah bahawa tidak ada seorang anakpun yang tidak mahu bekerjasama dengan orang tua, yang ada adalah anak yang merasa tidak didengar oleh orang tuanya.

16.KETIKA ADA PIL.
*Jangan diminum/dimakan, cukuplah suami/isteri sebagai ubat.

17.KETIKA INGIN AMAN DAN HARMONIS.
*Gunakanlah formula 7 K
1. Ketaqwaan
2. Kasih sayang
3. Kesetiaan
4. Komunikasi dialogis
5. Keterbukaan
6. Kejujuran
7. Kesabaran

Kembali dengan nafas baru....






Blog
A.B.U
sudah
sedia
memulakan
operasinya
semula....








Thursday, July 23, 2009

AWAS!!! Kerja-kerja Penyelenggaraan Sedang Dilakukan. Harap Maklum

BLOG

INI

SEDANG

DI RENOVATE..







HARAP MAKLUM.

Saturday, July 18, 2009

Bagaimanakah lelaki sejati?


Lelaki yang sejati bukanlah dilihat dari bahunya yang kekar, tetapi dari kasih sayangnya pada orang disekitarnya…

Lelaki yang sejati bukanlah dilihat dari suaranya yang lantang, tetapi dari kelembutannya mengatakan kebenaran...

Lelaki yang sejati bukanlah dilihat dari jumlah sahabat di sekitarnya, tetapi dari sikap bersahabatnya pada generasi muda bangsa…

Lelaki yang sejati bukanlah dilihat dari bagaimana dia dihormati ditempat bekerja, tetapi bagaimana dia dihormati di dalam rumah…

Lelaki yang sejati bukanlah dilihat dari kerasnya pukulan, tetapi dari sikap bijaknya memahami persoalan…

Lelaki yang sejati bukanlah dilihat dari dadanya yang bidang, tetapi dari hati yang ada di sebalik itu…

Lelaki yang sejati bukanlah dilihat dari banyaknya wanita yang memuja, tetapi komitmennya terhadap wanita yang dinikahinya…

Lelaki yang sejati bukanlah dilihat dari jumlah tanggungjawab yang dibebankan, tetapi dari tabahnya dia menghadapi liku-liku kehidupan...

Lelaki yang sejati bukanlah dilihat dari rajinnya membaca kitab suci, tetapi dari konsistennya dia menjalankan apa yang ia baca...

Sabar itu iman…
Duit bukan kawan…
Dunia hanya pinjaman…
Mati tak berteman...

“Manusia Hawa diciptakan dari rusuk Adam. Bukan dari kepalanya untuk dijunjung, bukan pula dari kakinya untuk dijadikan pengalasnya, tetapi dari sisinya untuk dijadikan teman hidupnya, dekat dengan lengan untuk dilindungi dan juga dekat dengan hatinya untuk Dicintai dan dikasihi serta disayangi.”

Selembar Bulu Mata

Diceritakan di Hari Pembalasan kelak, ada seorang hamba Allah sedang diadili. Ia dituduh bersalah, mensia-siakan umurnya di dunia untuk berbuat maksiat. Tetapi ia berkeras membantah.

"Tidak. Demi langit dan bumi sungguh tidak benar. Saya tidak melakukan semua itu."

"Tetapi saksi-saksi mengatakan engkau betul-betul telah menjerumuskan dirimu sendiri ke dalam dosa," jawab malaikat.

Orang itu menoleh ke kiri dan ke kanan, lalu ke segenap penjuru. Tetapi anehnya, ia tidak menjumpai seorang saksi pun yang sedang berdiri. Di situ hanya ada dia sendirian. Makanya ia pun menyanggah;

"Manakah saksi-saksi yang kau maksudkan? Disini tidak ada siapa kecuali aku dan suaramu."

"Inilah saksi-saksi itu," ujar malaikat.

Tiba-tiba mata angkat bicara; "Saya yang memandangi."
Disusuli oleh telinga; "Saya yang mendengarkan. "
Hidung pun tidak ketinggalan; "Saya yang mencium."
Bibir mengaku; "Saya yang merayu."
Lidah menambah; "Saya yang mengisap."
Tangan meneruskan; "Saya yang meraba dan meramas."
Kaki menyusul; "Saya yang dipakai lari ketika ketahuan."

"Nah kalau kubiarkan, seluruh anggota tubuhmu akan memberikan kesaksian tentang perbuatan aibmu itu", ucap malaikat.

Orang tersebut tidak dapat membuka sanggahannya lagi. Ia putus asa dan amat berduka, sebab sebentar lagi bakal dimasukkan ke dalam jahanam. Padahal rasa-rasanya ia telah terbebas dari tuduhan dosa itu. Tatkala ia sedang dilanda kesedihan itu, sekonyong-konyong terdengar suara yg amat lembut dari selembar bulu matanya:

"Saya pun ingin juga mengangkat sumpah sebagai saksi."

"Silakan", kata malaikat.

"Terus terang saja, menjelang ajalnya, pada suatu tengah malam yg lengang, aku pernah dibasahinya dengan air mata ketika ia sedang menangis menyesali perbuatan buruknya. Bukankah nabinya pernah berjanji, bahawa apabila ada seorang hamba kemudian bertaubat, walaupun selembar bulu matanya saja yang terbasahi air matanya, namun sudah diharamkan dirinya dari ancaman api neraka? Maka saya, selembar bulu matanya, berani tampil sebagai saksi bahawa ia telah melakukan taubat sampai membasahi saya dengan air mata penyesalan."

Dengan kesaksian selembar bulu mata itu, orang tersebut di bebaskan dari neraka dan dihantarkan ke syurga. Sampai terdengar suara bergaung kepada para penghuni syurga:

"Lihatlah, Hamba Tuhan ini masuk syurga kerana pertolongan selembar bulu mata."

Lolipop VS Coklat >>> Manisnya...

ASSALAMUALAIKUM SEMUA.....


LOLIPOP berkata kpda COKLAT ,

" kita ni manis kan ? "
COKLAT
m'jawab

" awak ingat kita ni dah cukup MANIS? "

tgk org yg baca entry ni..lg MANIS ..tgk 2, dia senyum-senyum, MANIS nya..............


Polar Message














WISHING YOU - IN YOUR BUSY

LIFESTYLE SOME TIME FOR RELAXATION
& REFLECTION ........
































GOOD
SLEEP

















GOOD
HEALTH
WITH
EXERCISE

















SOMEONE
TO
DANCE
WITH


















A
BIT
OF
ADVENTURE

























GOOD
LOOKS

















BUT MOST OF ALL.....
I WISH YOU ..


LOTS OF BEAR
HUGS.....


















AND THE BLISS OF REAL
LOVE




















MANY BLESSINGS COME YOUR WAY
TODAY:
MAY YOU ALWAYS HAVE LOVE TO SHARE HEALTH TO SPARE


AND FRIENDS THAT CARE
BUT
WATCH OUT FOR THOSE
PENGUINS
















DO YOU EVER FEEL LIKE DOING
THIS TO SOMEONE?


Habis Madu Sepah Dibuang

Buah langsat kuning mencelah,
Senduduk tidak berbunga lagi;
Sudah dapat gading bertuah,
Tanduk tidak berguna lagi.


Hari pertama kuliah Kaedah Penyelidikan Kualitatif untuk pelajar sarjana yang diberikan oleh Prof. Emeritus Datuk Dr. Nik Safiah Karim pada hari ini (17 Julai 2009), telah menyebabkan jari Pak ABU tertarik untuk menekan punat-punat pada papan kekunci (seperti yang disarankan oleh beliau pada kelas tersebut) untuk mengemaskini blog Pak ABU hari ini. Ketokohan yang dimiliki olehnya menyebabkan Pak ABU "tabik spring" dengan beliau (sorry Prof..guna ayat slanga). Jujurnya, Pak ABU seronok dan mudah menerima ilmu darinya walaupun kuliah yang dijalankan melebihi 3 jam.

Dibawah ini sedikit sebanyak profil Prof. yang Pak ABU cut and paste dari http://www.k-publishing.com.my/nik_safiah.htm

Profesor Emeritus Datuk Dr Nik Safiah Karim

Profesor Emeritus Datuk Dr Nik Safiah Karim
merupakan bekas professor Pengajian Melayu, Universiti Malaya dan ahli bahasa yang terkemuka di negara kita.


Pemegang Ijazah Sarjana Muda Sastera (B.A. Hons.) dan Ijazah Sarjana Sastera (M.A.) dari Universiti Malaya dan Ijazah Kedoktoran (Ph.D.) dari Ohio University USA ini, pernah berkhidmat sebagai Timbalan Ketua Pengarah selama setahun di Dewan Bahasa dan Pustaka. Beliau juga memikul tanggungjawab sebagai tenaga pengajar di Universiti Malaya sepanjang kerjayanya.


Selain itu, beliau juga berkhidmat dalam pelbagai badan dan majlis, antaranya sebagai Ahli Lembaga Pengelola Dewan Bahasa dan Pustaka, Ahli Lembaga Penasihat Perpustakaan Negara Malaysia, dan memegang jawatan Presiden Persatuan Linguistik Malaysia selama 18 tahun.

Beliau telah banyak menulis dan menghasilkan buku, kertas kerja, dan makalah dalam bidang bahasa dan pengajian wanita. Antara bukunya yang terkenal ialah Tatabahasa Dewan (dengan tiga orang penulis lain), Yang Indah Itu Bahasa (Jilid I), Bimbingan Pelajar Bahasa Kita (Jilid 2), Beberapa Persoalan Sosiolinguistik Bahasa Melayu, dan Malay Grammar for Academics and Professionals. Kini, beliau muncul semula dengan buku baru yang lengkap sebagai sebuah rujukan umum iaitu ‘Liku-liku Bahasa’.

***************************************************

Dalam kuliah terbabit, Prof. ada menyatakan keindahan bahasa yang terdapat pada pantun (seperti yang tertera di atas). Hal ini sekaligus menunjukkan tahap ilmu masyarakat Melayu sejak zaman dahulu lagi memang sudah tinggi. Namun dalam kes ini, ianya diungkapkan dalam bentuk pantun dan terdapat makna yang tersirat dalam pantun tersebut. Jadi, di sini Pak ABU nak minta kepada pembaca-pembaca sekalian supaya menganalisis bait-bait pantun tersebut. Kalau sudi silalah analisisnya di bahagian komen Pak ABU ya. Pak ABU sangat hargai segala kerjasama anda. Terima kasih...

Tuesday, July 14, 2009

Brainstewz - T.W.I.N.K.L.E A.W.A.Y



**Lagu ni Pak ABU dapat dari sorang kawan...

**Pertama kali Pak ABU dengar lagu ni, boleh layan la...


Jauh mindaku melayang
terkenangkan dirimu sayang
kau pergi ku sendiri
kini kau kembali

terpaku melihat wajahmu
wajahmu melodrama hatiku
kau putuskan tuk pergi dulu
terganggu siaran radioku

ku tepis melodi hatiku
yang hadir setiap waktu
ku benci ilusi darimu
kau diam membisu

jangan biarkan ku sendiri lagi
oh kasih dengarlah rayuan ku ini
kasihku terhadap dirimu kasihku
bintang bintang di angkasa

huuu..huuuu..huuuu..
huuuu..huuu..huuu..
huuuu...huuu...huuu...
huuu..huuu..huuu..

Tidakkah kau tahu
Isi hatiku
Usahlah tinggalkan aku
Sepeti dahulu

Jangan biarkan ku sendiri lagi.
Oh kasih dengarlah rayuan ku ini
Kasihku terhadap dirimu kasihku
Twinkle twinkle away..
Twinkle away..
Twinkle away..
twinkle away..
twinkle away..
twinkle away..
twinkle away..

twinkle twinkle away..