Friday, August 28, 2009

MERDEKA!


SELAMAT
MENYAMBUT
HARI
MERDEKA

~~~~~~~~~~~~~~~~~

KEPADA SESIAPA YANG PULANG KE KAMPUNG,
BERHATI-HATILAH DI JALAN RAYA

*NASIHAT INI DITUJUKAN JUGA KEPADA DIRI PAK ABU SENDIRI KERANA BELIAU PUN AKAN PULANG KE KAMPUNG UNTUK BEBERAPA HARI SETELAH SEKIAN LAMA BERTAPA DI KOLEJ KESAYANGANNYA ITU.

*KEPADA ZUWAIRI, PAK ABU AKAN TUNTUT JANJI UNTUK BELANJA BUKA PUASA BERSAMA SELEPAS BALIK DARI KAMPUNG (SIAP LER KO..AKU POW KO CUKUP).

Tuesday, August 25, 2009

Kau Pergi Jua (Medley Lagu "Pergi" untuk Seniman dan Seniwati Kita)

Lagu : Kau Pergi (OST Talentime - Allahyarhamah Yasmin Ahmad dalam Kenangan)
Nyanyian : Aizat




Sayu terpisah..
hikayat indah kini hanya tinggal sejarah
berhembus angin rindu..
begitu nyamannya terhidu wangian kasihmu

hujan lebat mencurah kini
bagaikan tiada henti
kaulah laguku kau irama terindah
tak lagi kudengari...

kau pergi..
pergi..

sepi tanpa kata
terdiam dan kaku tak daya kau kulupa
apa pun kata mereka
biarkan kenangan berbunga
di ranting usia...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Lagu : Pergi Tak Kembali
Nyanyian : Rabbani (Allahyarham Ustaz Asri dalam Kenangan)




Setiap insan pastikan merasa
Saat perpisahan terakhir
Dunia yang fana akan ditinggalkan
Hanya amalan yang akan dibawa

Terdengar sayup surah dibaca
Sayu alunan suara
Cemas di dada lemah tak bermaya
Terbuka hijap di depan mata

Selamat tinggal pada semua
Berpisah kita selamanya
Kita tak sama nasib di sana
Baiklah atau sebaliknya

Amalan dan taqwa jadi bekalan
Sejahtera, bahagia pulang...kesana

Sekujur badan berselimut putih
Rebah bersemadi sendiri
Mengharap kasih anak dan isteri
Apa mungkin pahala dikirim

Terbaring sempit seluas pusara
Soal bicara terus bermula
Sesal dan insaf tak berguna lagi
Hancurlah jasad dimamah bumi

Berpisah sudah segalanya
Yang tinggal hanyalah kenangan
Diiringi doa dan air mata
Yang pergi takkan kembali lagi

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Lagu : Salam Terakhir
Nyanyian : Allahyarham Sudirman Hj. Arshad (dalam Kenangan)



Sampaikan salam buat semua
Salam terakhir salam teristimewa
Kepada kau yang tersayang
Pada teman yang ku kenang
Pemergian ku ini tak dirancang

Usah bertanya mengapa aku
Mengucap salam terakhir kepada mu
Kerna waktu berputaran
Bimbang tak berkesempatan
Melahirkan kerinduan terhadapmu

Demi sebuah kenyataan
Yang amat menyakitkan
Aku yang tidak berdaya
Hanya berserah padaNya

Salam akhir...
Salam yang teristimewa
KepadaNya ku memohon keampunan
MelaluiNya ku beri kemaafan
Kepadamu...

Demi sebuah kenyataan
Yang amat menyakitkan
Aku yang tidak berdaya
Hanya berserah padaNya

Salam akhir
Salam yang teristimewa
KepadaNya ku memohon keampunan
MelaluiNya ku beri kemaafan
Kepadamu...

Andainya aku punya waktu
Masih ku ingin mengulangi semula
Saat indah bersama mu
Sayang tak berkesempatan
Abadikan saja salam ku di ingatan

Salam ku yang terakhir...

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Di bulan Ramadhan ini,
Marilah sama-sama kita sedekahkan al-Fatihah kepada mereka...

AL-FATIHAH

Saturday, August 22, 2009

Mantera Beradu



Masih belum sempurna..

Gerakkan Hati... Hati gerakkan...
Pandanglah aku.. aku lah dia..

kulitku tebal.. ku kebal.. ingatku kebal..
hanya berbual makan angin kembung perut mual...
resah dan tidak senang.. hidup tak pernah lenang..
ku schizo paranoia takut pecah tembelang

pecah tembelang... peta dah hilang...
bangau dah pulang... suara sumbang..

lidahku kaku tak selicin kuku
teman baikku buku
bini ku pena.. tak pernah lena
aku suka mengintai pantang ditenung
berakhir pertelingkahan dalaman
pasti belum

ikut gerak hati.. pena melayang
dilihat dua layang pandang
tak lah sekarang
takat meradang
tanya.. abang gedang, apa barang?
badan macam badang
main macam belakang parang

kuhunuskan keris musuh ada pistol
tradisi kekalkan adaptasi harus betul
tujuh baris keramat tujuh garis penamat
baik berpada biar jahat asal selamat

ramai saudaraku yang baik telah dipijak

awan mendung yang berarak
bawa tangis bawa resah
rebah rindu yang terkumpul
semua birat dan kalimah
semua janji yang terikat
lebur disisimu

yo ijazah terbaik datangnya dari jalanan
dari pengalaman bercakap dan bersalaman
konflik motivasi cuba medatasi
positif dan benci jadi inspirasi pagi

peduli itu interpretasi basi pekakkan sebelah
halang biar keduanya muka cantik
soalan bodoh yang ditanya jadi melodinya
lebih hina dari zina

lu bikin dosa ku bikin prosa
testosterone testarosa
citacita sosa kl kl kosa nostra
jalan berliku ku harung roller coaster
gah sentosa tiada penyesalan
luas pandangan jauh dah berjalan
tak sempurna masih ada kejanggalan
gagal merancang, merancang kegagalan

awan mendung yang berarak
bawa tangis bawa resah
rebah rindu yang terkumpul
semua birat dan kalimah
semua janji yang terikat
lebur disisimu


kucing bawa tidur rimau bawa igau
masuk tempat orang bawa otak bukan pisau

naik bukit angkuh cakap ayah jangan risau
turun bukit pucat dengar tiga miaww
kucing bawa tidur rimau bawa igau
masuk tempat orang bawa otak bukan pisau

tolak pintu gua tiga kerat tenaga
kosong tak dijaga sampai datang tiga naga
ingat nak berlaga tapi tak kan boleh menang
menang dengan otak tak mesti dengan pedang

sebelum jadi bangkai ikan koi renang renang
pura pura salah jawapan untuk naik berang
panggil lima kawan atau biar pergi laju
risaukan pekara remeh kita tak akan maju
muka sama hijau hati siapa tahu
merah dah menyala pasti mati siapa mahu
gagap tiga kali bercakap benar saja
bulan terang ramai yang keluar buat kerja

panjat pokok buluh cari tukun air terjun
naik sampai nampak dah terpegun turun
tiga ular ikut lompat atau paut
kalau lari mati jika jerut maut

awan mendung yang berarak
bawa tangis bawa resah
rebah rindu yang terkumpul
semua birat dan kalimah
semua janji yang terikat
lebur disisimu


puisi hati mu... hati mu puisi
palu hati ku palu hatiku

kulit tak besalin walau saling ganti baju
pandang sini pandang sini
ku berbahasa baku kata kata nahu
himpun jadi satu
mantera beradu dengan irama dan lagu

akhirnya sempurna....

*fikir-fikirkanlah (terutama perkataan-perkataan dan ayat-ayat yang diwarnakan)

Friday, August 21, 2009

HARAPAN RAMADHAN (Man Bai & Raihan)

Ku mengharapkan Ramadhan kali ini penuh makna
Agar dapat kulalui dengan sempurna

Selangkah demi selangkah
Setahun sudah pun berlalu


Masa yang pantas berlalu hingga tak terasa ku
berada di bulan Ramadhan...semula


Ku mengharapkan Ramadhan kali ini penuh makna
Agar dapat kulalui dengan sempurna


Puasa satu amalan
Sebagaimana yang diperintahNya
Moga dapat ku lenturkan
Nafsu yang selalu membelenggu diri tiada henti-henti


Ku mengharapkan Ramadhan kali ini penuh makna
Agar dapat kulalui dengan sempurna
Ku mengharapkan Ramadhan kali ini penuh makna...


Tak ingin kubiarkan Ramadhan berlalu saja
Tuhan pimpinlah daku yang lemah mengharungi segalanya dengan sabar


Ku mengharapkan Ramadhan kali ini penuh makna
Agar dapat kulalui dengan sempurna

Ku mengharapkan Ramadhan kali ini penuh makna
Agar dapat kulalui dengan sempurna

Ku memohon pada Tuhan diberikan kekuatan
Ku merayu pada Tuhan diterima amalan

Selangkah demi selangkah…
dengan Rahmat Mu oh Tuhanku..
ku tempuh jua

Lagu : Man Bai/Farihin
Lirik : Man Bai/Farihin
Album : Maafkan - Raihan 1999

Coretan Di Istiadat Konvokesyen UM : Antara Suka dan Duka (Episode 1)



TATKALA NAMA DISEBUT,
HATI MENJADI GUNDAH,
PERASAAN SEDIH BERCAMPUR GEMBIRA...



SAAT BERTENTANGAN MATA,
INGIN SAJA AKU MENANGIS,
NAMUN, TANGAN KUHULURKAN JUA,
KAKU SELURUH JIWA RAGAKU.


PABILA KAKI MELANGKAH PERGI,
KERIANGAN MUNCUL KEMBALI,
TIADA LAGI GEMURUH DIHATI,
HANYA TINGGAL KENANGAN DISANUBARI.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

SEBERADANYA DI LUAR,
HANYA SATU YANG DINANTI,
APAKAH MUNCUL JALUR SINAR,
DI SEBALIK CELAHAN DAUN JATI?




TERNYATA BENAR KATA PEPATAH,
PENANTIAN ITU SUATU PENYEKSAAN,
SINAR TIDAK KUTEMUI,
KEGELAPAN YANG MENYELUBUNGI.

NAMUN, MASIH KUINGAT DI DALAM HATI,
PRINSIP HIDUP TERSEMAT SEHINGGA MATI,
HIDUP INI PERLU DITERUSI,
WALAU BADAI MEMBINASAKAN DIRI.

TATKALA KAKI MELANGKAH LAYU,
ADA JUGA SERPIHAN SINAR MEMANCAR DI KALBU,
WALAU GUNDAH BERMAIN DI MINDA,
TERUKIR JUGA SECANGKIR SENYUMAN BERCAHAYA.



* Dikesempatan ini dan diharapkan masih tidak terlewat lagi untuk Pak ABU mengucapkan jutaan terima kasih kepada semua rakan Pak ABU yang sudi hadir dan memberikan hadiah semasa konvokesyen tersebut. Kepada rakan-rakan mahupun junior-junior Pak ABU yang tidak sempat berjumpa, maafkan Pak ABU kerna hati yang terusik ini tidak lagi mampu Pak ABU tahan tatkala itu. Kepada Wanie adikku, terima kasih untuk hadiah teddy tu. Kepada FAD, TQA, FUAD...terima kasih kerana korang membawa sejuta sinar tersebut. Kepada Zuwairi dan Mat Jang...aku memohon ampun dan maaf sebab buat korang kejar aku sehingga ke kawasan parkir motor di Bangunan Peperiksaan...aku tak sangka korang berdua sanggup kejar aku..aku hargai sangat. Dan tidak dilupakan juga kepada Borhan aka Bob yang tak pasal2 kena maki dengan aku. kalu aku tau ko dtg untuk aku.... SORRY Bob..ampunkan aku..aku tau aku bersalah...huhu~

Wednesday, August 19, 2009

Berakhirnya sebuah pengorbanan

NOKTAH

Tuesday, August 18, 2009

Cara Bersangka Baik Sesama Insan

Perasaan hasad, dengki, ujub dan riyak adalah perasaan kotor yang ada di dalam hati manusia kecuali Rasulullah S.A.W. yang telah dicuci hatinya semasa peristiwa Israk dan Mikraj.

Berikut adalah tips dari Syeikh Abdulkadir Al Jailani untuk sentiasa bersangka baik sesama insan.

Jika engkau bertemu dengan seseorang, maka yakinilah bahawa dia lebih baik darimu.
Ucapkan dalam hatimu :
"Mungkin kedudukannya di sisi Allah jauh lebih baik dan lebih tinggi dariku".

Jika bertemu anak kecil, maka ucapkanlah (dalam hatimu) :
"Anak ini belum bermaksiat kepada Allah, sedangkan diriku telah banyak bermaksiat kepadaNya. Tentu anak ini jauh lebih baik dariku"..

Jika bertemu orang tua, maka ucapkanlah (dalam hatimu):
"Dia telah beribadah kepada Allah jauh lebih lama dariku, tentu dia lebih baik dariku.."

Jika bertemu dengan seorang yang berilmu, maka ucapkanlah (dalam hatimu):
"Orang ini memperoleh kurnia yang tidak akan kuperolehi, mencapai kedudukan yang tidak akan pernah kucapai, mengetahui apa yang tidak kuketahui dan dia mengamalkan ilmunya, tentu dia lebih baik dariku."

Jika bertemu dengan seorang yang bodoh, maka katakanlah (dalam hatimu) :
"Orang ini bermaksiat kepada Allah kerana dia bodoh (tidak tahu), sedangkan aku bermaksiat kepadaNya padahal aku mengetahui akibatnya. Dan aku tidak tahu bagaimana akhir umurku dan umurnya kelak. Dia tentu lebih baik dariku."

Jika bertemu dengan orang kafir, maka katakanlah (dalam hatimu) :
"Aku tidak tahu bagaimana keadaannya kelak, mungkin di akhir usianya dia memeluk Islam dan beramal soleh. Dan mungkin boleh jadi di akhir usia diriku kufur dan berbuat buruk..

Tuesday, August 11, 2009

ALASAN


I'm not a perfect person
There's many things I wish I didn't do
But I continue learning
I never meant to do those things to you
And so I have to say before I go
That I just want you to know

I've found a reason for me
To change who I used to be
A reason to start over new
and the reason is you

I'm sorry that I hurt you
It's something I must live with everyday
And all the pain I put you through
I wish that I could take it all away
And be the one who catches all your tears
Thats why i need you to hear

I've found a resaon for me
To change who I used to be
A reason to start over new
and the reason is You [x4]

I'm not a perfect person
I never meant to do those things to you
And so I have to say before I go
That I just want you to know

I've found a reason for me
To change who I used to be
A reason to start over new
and the reason is you

I've found a reason to show
A side of me you didn't know
A reason for all that I do
And the reason is you

*Lagu ni Pak ABU tujukan kepada cinta Pak ABU yang bernama Zaffan bt. Zainuddin

Sunday, August 9, 2009

Hati Yang Terusik



Entry ni xde kene mengena dengan novel ni pon. Tapi Pak ABU suka dengan tajuk novel ni dan Pak ABU dah banyak kali katam. Kalau ikutkan hati Pak ABU, memang Pak ABU nak post entry tentang diri Pak ABU yang tengah emo ni. Tapi hajat tu terpaksa Pak ABU batalkan supaya mana-mana pihak tidak terasa dengan Pak ABU.

Justeru, Pak ABU berhajat untuk bertanya la kepada pembaca blog Pak ABU semua, apakah ciri-ciri seorang ABANG yang baik kerna tatkala ini hati Pak ABU terusik. Macam biasa la.. Pak ABU terus keliru dan keliru jika masalah sebegini hadir dalam fikiran Pak ABU. Maklum saja la.. Pak ABU ni x pernah ada adik dan bila dah ada adik ni Pak ABU perlu belajar cara untuk menyayangi dan membimbing mereka. Harap anda semua dapat membantu. TK.

Sinopsis di website Alaf:

Kisah yang begitu hebat ini mampu mengajak para pembaca menilai hati dan perasaan manusia dalam nilai kejujuran, kasih sayang, cinta dan pengorbanan. Vanessa yang memeluk Islam berkahwin dengan lelaki pilihan semasa mereka masih menuntut di UK walaupun pernikahan mereka ditentang oleh Vincent Lee, bapanya.

Di sebalik pernikahan itu, terselit rasa benci Vincent terhadap Farhan apabila teringatkan anak sulungnya bernama Irene. Namun, Vanessa mendiamkan diri kerana itu adalah pilihannya. Dia masih tetap mencintai Farhan.

Langit tidak selalu cerah, apabila Vanessa dan Farhan dipanggil balik ke Malaysia tanpa sempat menghabiskan pengajian mereka. Tempoh perkahwinan mereka berdua tidak berpanjangan kerana Vanessa dipersiakan haknya oleh Farhan. Akhirnya, Vincent Lee meminta Vanessa berkahwin dengan Raymond.

Mengapakah Vincent amat membenci Farhan apabila terkenangkan Irene? Mudahkah Farhan melafazkan cerai apabila Vincent mahu Vanessa berkahwin dengan Raymond? Mampukah Vanessa menerima arahan bapanya itu? Apakah taktik yang digunakan oleh Vincent agar Vanessa patuh pada arahannya?

Wednesday, August 5, 2009

Siapakah Dia?

Siapakah orang yang sibuk?
Orang yang sibuk adalah orang yang tidak mengambil berat akan waktu solatnya seolah-olah ia mempunyai kerajaan seperti kerajaan Nabi Sulaiman a.s

Siapakah orang yang manis senyumannya?
Orang yang mempunyai senyuman yang manis adalah orang yang ditimpa musibah lalu dia berkata "Inna lillahi wainna illaihi rajiuun." Lalu sambil berkata,"Ya Rabbi Aku redha dengan ketentuanMu ini", sambil mengukir senyuman.

Siapakah orang yang kaya?
Orang yang kaya adalah orang yang bersyukur dengan apa yang ada dan tidak lupa akan kenikmatan dunia yang sementara ini.

Siapakah orang yang miskin?
Orang yang miskin adalah orang tidak puas dengan nikmat yang ada sentiasa menumpuk - numpukkan harta.

Siapakah orang yang rugi?
Orang yang rugi adalah orang yang sudah sampai usia pertengahan namun masih berat untuk melakukan ibadat dan amal-amal kebaikan.

Siapakah orang yang paling cantik?
Orang yang paling cantik adalah orang yang mempunyai akhlak yang baik.

Siapakah orang yang mempunyai rumah yang paling luas?
Orang yang mempunyai rumah yang paling luas adalah orang yang mati membawa amal-amal kebaikan di mana kuburnya akan diperluaskan saujana mata memandang.

Siapakah orang yang mempunyai rumah yang sempit lagi dihimpit?
Orang yang mempunyai rumah yang sempit adalah orang yang mati tidak membawa amal-amal kebaikan lalu kuburnya menghimpitnya.

Siapakah orang yang mempunyai akal?
Orang yang mempunyai akal adalah orang-orang yang menghuni syurga kelak kerana telah menggunakan akal sewaktu di dunia untuk menghindari seksa neraka.

Cuba kita renungkan seketika yang mana satukah kita?