Wednesday, January 6, 2010

Akukah Itu?

2 Disember 2009 - Masih Pak ABU ingat ketika perjalanan ke Muzium Negeri Sabah, di dalam bas UMS yang kami naiki...

Penelefon : "Hello..."

Pak ABU: "Hello..."

Penelefon: "En. Mohamad Ridzuan ye?"

Pak ABU: "Ye saya."

Penelefon: "Saya Ranita dari Perpustakaan Universiti Malaya."

Ahhh..sudah. Mampos! Pe lak lib ni nak? Aku ada tak pulang buku ke? Setahu aku tak ada pulak aku pinjam buku sem ni (sem 1). Kalau aku kena denda pun, tak pernah terjadi pulak pihak lib call. - Seloroh Pak ABU dalam hati menyebabkan Pak ABU berasa sangat chuak.

Pak ABU: "Ye Cik Ranita. Ada apa-apa yang saya boleh bantu?" - lakonan bajet tak bersalah apa-apa.

Penelefon: "Tahniah ye En. Ridzuan. Anda telah menang top 3 Pertandingan Fotografi Amatur UM Lib."

Pak ABU: GLUPPPPP.....(bunyi telan air liur). "Biar betul cik. Tipulah!"

Penelefon: "Betul. Buat apa saya nak tipu?"

Pak ABU: "Baik. Kalau betul, saya dapat tempat ke berapa?"

Penelefon: "Seperti saya cakap tadi, top 3. Saya tak boleh beritahu tempat ke berapa secara tepat. Bagi surprise la sikit."

Pak ABU: "Owh...ok."

Penelefon: "Nanti ada 1 jamuan makan malam sempena sambutan Perpustakaan UM Ke-50 dan penyampaian hadiah pemenang. Jadi saya nak tahu sama ada encik boleh datang atau tidak? So, saya nak confirmkan alamat encik untuk penghantaran kad undangan ke majlis tersebut."

Pak ABU: "Boleh. InsyaAllah saya datang dan hantarkan kad undangan ke alamat ini...bla3.."

Penelefon: "Ok. Encik Ridzuan boleh dapatkan segala maklumat dalam group Facebook ya. Tahniah dan terima kasih lagi sekali."

Pak ABU: "Ok. Sama-sama."

* * *


Balik je ke rumah (kolej), terus Pak ABU bukak FB dan usya di group tu. Memang betul la. Cik Ranita tu tak tipu. Tapi Pak ABU musykil sangat sebab nama arwah bapa Pak ABU (Mohamed Idris) berada di tempat kedua dan nama Pak ABU (Mohamad Ridzuan) berada di tempat pertama tetapi 'bin'nya salah. Memang confuse time tu. Tapi Pak ABU fikir.."Ah..lantaklah..dah menang tu pun syukur sangat..."

Pak ABU tak letak harapan langsung pun memandangkan Pak ABU ni bukan fotografer dan Pak ABU yakin peserta-peserta lain mesti gempak.

* * *

Mesti korang semua tertanya-tanya, apa hadiah yang Pak ABU dapat kan?

Jengjengjeng.....

RM 750.00

Walaupun diberikan hadiah berupa wang, tapi Pak ABU tak anggap itu sebagai suatu benda yang menyeronokkan. Bagi Pak ABU, sijil yang Pak ABU dapat itu lebih mahal harganya berbanding wang tersebut.

Pak ABU berharap agar minat Pak ABU terhadap fotografi tak pernah pudar walaupun ada beberapa insiden dan krisis mengenai kamera yang menyebabkan Pak ABU agak tersentuh hati dengan rakan sendiri.

Pak ABU anggap krisis tersebut sebagai pengalaman dan dugaan pertama Pak ABU supaya menjadi lebih kukuh di masa akan datang. AMEEN....

15 comments:

Zuewairy said...

banyak dowh...


gambar mana yg ko pertaruhkan?
tempek kat sini jap..nk tgk;)

A.B.U said...

hehe...gambar tu ada dlm koleksi lib..g r tgk..kalu ade lg la..ngehngehngeh...

Zuewairy said...

ko xkn xde soft copy dia kot?

A.B.U said...

ade..tp ak xnk upload..malu la..ak x terel macam hg..

uchiha ct-k said...

ala oney...
upload je r...
nk tgk...
mlas nk g library ni...

A.B.U said...

ala...jgn la malas2...rajinkan la diri..hehe..

fiz mr.beloved said...

tahniah la pak abu dess..
klu aku ade kamera DSLR,dh tentu aku pn leh menang..hik2

shatooman said...

ney, jom pizza....

A.B.U said...

fiz: ye..sume org leh menang..
shatooman: ari tu ajak kuar nk blanja menda mahal tp nk jugak ke kfc...haish...

.cik anna. said...

oh dah menang bile nk blaje anna makan nie.?

A.B.U said...

xmo la blanja ana..ana r blanja org..kite kan kazen..hehe..

.cik anna. said...

sbb kita kazen la paksu kena blanje ana..haha

A.B.U said...

ahhh..xmo la..ana pn x pnh pelawa pn naik kete baru beliau..mentang2 la kite ni miskin...dipandang serong jek..huhu..

.cik anna. said...

uih.?gitu pulak..ok nnt kite meronda2 naek keta buruk ana, pastu blanje ana mkn.?list tempat mkn dah ade kan ari tue.?kih3..

A.B.U said...

pe lak..ana la blanja...org miskin n yatim mana leh blanja org kaya..salah tuh!hehe..